Wanneer de vouwwagen te ver voor- of achterover hangt, heeft dit invloed op de kogeldruk. Een verkeerde kogeldruk zorgt ervoor dat de combinatie van auto en vouwwagen minder stabiel op de weg ligt en kan leiden tot het verlies van controle over het stuur. Om dit te voorkomen, kun je het beste de zwaardere spullen in het midden van de vouwwagen vervoeren en zoveel mogelijk boven de wielas. Voorin mag het gewicht ietsje zwaarder zijn dan achterin, om te zorgen voor de juiste kogeldruk.
De juiste kogeldruk
Voordat je op vakantie gaat, is het belangrijk om te checken welke kogeldruk jouw auto maximaal aankan. Om te achterhalen of je vouwwagen een acceptabele kogeldruk heeft, kun je het beste een disselweger of kogeldrukmeter gebruiken. Met een disselweger of kogeldrukmeter meet je de verticale druk van de vouwwagen op de trekhaak van je auto. Hiermee kun je bepalen of de kogeldruk juist is en indien nodig de belading aanpassen. Stel de kogeldruk is 70 kg, dan zou dat betekenen dat wanneer iemand van 70 kg achterin de vouwwagen gaat staan, de vouwwagen in evenwicht blijft. Overigens is dit natuurlijk geen nauwkeurige of veilige methode om te wegen. De maximale kogeldruk wordt bepaald door de trekhaak van de auto. Voor een Smitveld vouwwagen raden wij een maximale kogeldruk van 50kg aan.Wat is een disselweger of kogeldrukmeter?
Een digitale disselweger zoals de Reich TLC digitale disselweger is de meest nauwkeurige manier om de kogeldruk te meten. Je plaatst de disselweger op de trekhaak en vervolgens plaats je de koppeling van de vouwwagen er bovenop. Het gewicht is heel nauwkeurig af te lezen op het display. Als de kogeldrukmeter aangeeft dat de kogeldruk te hoog is, is het belangrijk om zware voorwerpen van de voorzijde van de vouwwagen te verplaatsen naar het midden. Als dat mogelijk is, kun je er ook voor kiezen om zware voorwerpen in de auto te vervoeren en geen zware spullen voorin de tenttrailer te zetten of die te vervangen door lichtere versies, denk bijvoorbeeld aan een Primagas EasyBlue Gasfles in plaats van de zware Din gasfles.Ingebouwde disselweger in het neuswiel
Bij Smitveld is het ook mogelijk om de disselweger in te bouwen in het neuswiel. Op deze manier zie je voor het aankoppelen de kogeldruk van de tenttrailer. Het grootste voordeel is dat je niet meer met een losse disselweger aan de slag moet.Een disselweger is een bijna onmisbaar hulpmiddel bij het goed beladen van een vouwwagen en het vaststellen van een juiste kogeldruk op je trekhaak. Met een digitale disselweger kun je nauwkeurig het gewicht van de vouwwagen op de trekhaak meten en zo de belading optimaliseren voor een veilige en stabiele reis.